I möten mellan affärsledare och data team är det alltför vanligt att samtalen börjar med snäva, specifika frågor om data. Det kan låta som, "Kan du/ni ta fram totalt antar kunder inom segment x med beteende y?" eller "Hur många enheter sålde vi i den här segmentet förra kvartalet och dela upp det i brutto, netto försäljning samt korrelera med enhetskostnader?". Hur svårt ska det vara liksom...:-)
Intentionen är god, men här är problemet: dessa frågor riskerar att vara fel ställda. Man överskattar också ganska ofta sin organisations datastrukturkapital och underskattar komplexiteten i den affärslogik de flesta större organisationer har byggt upp över tid.
Oftast finns det en bakgrund till varför man ställer frågan. Affärsledaren försöker besvara något, lösa något affärsproblem, behöver hjälp med att ta ett beslut och så vidare. Data analytikern på sin sida, när frågan kommer, sitter ofta som ett frågetecken.. jaha, hur vill du definiera antal kunder? Aktiva, icke aktiva? Inom vilken period? Vilken marknad? Alla produkter eller bara vissa? Vad är affärslogiken kring bettende och ska jag splitta de per produkt, partner för att de är oftast olika? Hur vill du se prissättning för att vi ändrade förra månaden, vill du se historiskt eller ögonblicksbild? Ska vi inkludera data från gamla system eller bara nya? Vi har inte enhetskostnad just nu iom omorganisationen... JA det låter oftast såhär. "Enkel fråga, blir helt plötsligt inte så enkel".
Den bättre ansatsen är att ta ett steg tillbaka och rama in själva problemet. Säg istället till din dataanalytiker: “Det här är affärsutmaningen vi står inför—vilka insikter kan vi få fram?”
När du börjar med att definiera problemet ger du dina analytiker möjligheten att tänka kritiskt, använda hela sitt analytiska verktygslåda och hitta den mest relevanta datan för uppgiften. Därefter, efter att de har tänkt lite och fått fram någonting så sätter du dig tillsammans med de och diskuterar fram en insikt. Mycket mer effektivt än ett "request pushing" spel.
Analysen förvandlas då från en statisk rapport till en dynamisk, problemlösande dialog. Dina analytiker blir mer än dataleverantörer; de blir strategiska partners.
Exempel på Skillnaden i Frågeställning
Låt oss titta på ett konkret exempel. Om du frågar ditt datateam: “Ge mig alla försäljningssiffror i region A under Q3 uppdelat per produkt?” kommer de troligtvis att gräva i försäljningsdata (fråga dig om mer definitioner) och rapportera ytliga trender exakt som du frågade. Sen kommer du att titta och förmodligen fråga mer om siffrorna inte visar exakt vad du behövde.
Men om du istället säger: “Vi märkte en nedgång i Q3-försäljningen—vilka faktorer kan ha bidragit till detta?” öppnar du upp för en mer holistisk analys. Nu kan teamet utforska makroekonomiska faktorer, kundfeedback, leveransutmaningar och mycket mer. Detta skapar utrymme för en mer omfattande förståelse och leder snabbare till insikter som går att agera på.
Gör Dina Analytiker till Strategiska Partners
När analytiker endast används som "datahämtare" går man miste om den verkliga potentialen i deras arbete. Men när de bjuds in till öppna samtal där de kan tänka brett och kreativt, förvandlas analysen från en enkel sammanställning till en meningsfull affärsstrategi. PLUS att de utbildas och på sikt kan bli dina främsta rådgivare.
Det är då analytikerna blir strategiska partners som hjälper till att driva affärsbeslut framåt.
Så hur gör du det? Genom att ge sammanhang och tillit. Kommunicera det bredare affärsproblemet, var transparent med de mål och utmaningar ni har, och lyssna på de förslag och insikter som dina analytiker bidrar med. Det är i dessa samspel som de bästa insikterna föds.
Fördelen med Att Ställa Bättre Frågor
När du ställer bättre, mer öppna frågor, gör du mer än att förbättra analysen—du bygger ett starkare team. Du visar att du värdesätter analytikernas expertis och förmåga att tänka kritiskt. Resultatet? Snabbare och mer effektiva lösningar på affärsutmaningar och en kultur av samarbete och innovation.
Sammanfattning
Nästa gång du arbetar med ditt datateam, fundera över hur du ramar in dina frågor. Kan du göra dem mer öppna, mer engagerande och mindre begränsande? Våga lita på att ditt team har insikterna och förmågan att navigera genom data för att hitta de mest relevanta lösningarna. Det är så du omvandlar analys till strategi och skapar verkligt värde för din organisation.
Comments