top of page

Så här bygger du en "digital-first" kultur på ditt företag -4 tips!

Uppdaterat: 21 feb. 2023

Hej alla digitaliseringsentusiaster!


Att skapa en digital first kultur är inte lätt speciellt i traditionella företag!

Idag ska vi prata om fyra sätt att bygga en digital-first kultur på ditt företag. Vi vet alla att tekniken har blivit en oumbärlig del av vårt arbetsliv, men det är inte alltid enkelt att få alla ombord på tåget. Så hur gör man för att skapa en kultur där tekniken står i centrum och alla är med på resan? Här kommer några tips:


Tips 1) Har vi gemensam vision & mål och vet vi vad som krävs för det digitala


Förhoppningsvis vet du redan vad ditt företags mål är. Du vet strategin, du vet försäljningsmålen, du vet resultatkraven, du vet era arbetsmiljömål, du vet era hållbarhetsmål etc.


Men när jag frågar runt om i svenska företag vad deras mål & vision med det digitala är brukar jag få olika svar. Detta trots att ledningen har godkänt en digital strategi som togs fram förra hösten tillsammans med ett kompetent expertteam från lokala konsultfirman.


Varför är det så? Min åsikt är att vi tenderar att separera det digitala från vår ordinarie verksamhet och tror att det är någonting när väl färdigt kommer att lösa alla våra problem. Den där nya plattformen, den där nya appen, bara vi får det nya CRM systemet etc.


Att definiera en gemensam vision innebär att vi måste utgå från våra affärs och verksamhetsmål och sen klä det med teknik som krävs för att FÖRSTÄRKA utfallet av samma mål.


Väl på plats kan vi börja diskutera vad som krävs för att komma dit och då kommer ni att inse att teknik kommer att vara den minsta utmaningen på vägen


Kommunicera din resa löpande och hur det digitala bidrar till verksamheten, gärna med konkreta exempel!


Tips 2) Människorna är A och O


Jag brukar säga att digitaliseringen börjar och slutar med människan (ja även IT folk är människor).


Att digitalisera handlar mindre om att införa nytt utan mest om att förändra något. Det kan vara ombyggnad/effektivisering av process, nytt erbjudande, införande av ny teknik, nya sätt att kommunicera, nya insikter som man ska agera på mm. Alltså nytt, nytt, nytt, annorlunda..


Men hur förändringsbenägna är vi människor?


För att genomföra digitala satsningar och skapa en digital kultur behöver vi ha tydliga processer inte bara för att genomföra digitala projekt men också för förändringsledarskap.


Däri ingår utbildning, onboarding, kompetensväxling, lärande och testande


Identifiera mognadsnivån i företaget eller delen av företaget där förändring ska ske och arbeta fokuserat med att få människorna att acceptera förändringen genom att involvera de aktivt. Där uppstår lärandet och viljan att förändras


Tips 3) Ledarskapet och utvecklingsstrukturer


Ledarna måste uppmana förändring och stödja alla involverade hela vägen från högsta nivå.


Med det menar jag inte bara säga "vi ska digitalisera", "det är viktigt" utan verkligen se till att strategiskt skapa förutsättningar som krävs i alla led hela vägen ner på minsta beståndsnivå.


Förändring gör ont och därför måste ett non stop ledarskapsstöd vara involverat från dag 1.


Det är viktigt att de högsta ledarna leder med exempel. Det går inte att säga att vi ska vara datadrivna men inte själv bli föregångare i din verskamhet. Folk gör som du gör!


Vidare har vi struktur för hur vi utvecklar och prioriterar, det agila har blivit populärt med alla versioner av tex. SAFE som man kan komma på. Passar det ditt företag och de resurser, mognad och kultur du har? Hitta ett sätt som passar er och fokusera på prioritering, effekthemtagning, förändringsledarskap och strategisk uppbyggnad av dina IT förmågor där du kan återanvända komponenter i framtida utveckling.


Slutligen behöver dina utvecklingsteam affärskompetens och kundbehovskompetens vilket man aldrig ska glömma! De största fällorna i digitala lösningar uppstår när man utgår från tekniken och inte från det slutliga utfallet vilket endast kan drivas från affärs och kundnära håll.


Tips 4) Har du teknik, utvecklingsförmågor och tillit som behövs


För att verkligen lyckas måste man våga släppa kontrollen kring teknikens yttersta lager. Dvs låt dina kollegor testa att bygga saker själva och skapa den känslan av kreativ frihet som dagens digitala verktyg kan ge.


Självklart måste du ändå hålla koll på regler och lagkrav samt IT säkerhetspolicys.. men förutom det, låt folk testa. Du blir förvånad vad de kan lyckas med.


Nu till förmågor. Se över ditt IT landskap och fundera kring din data, är den tillgänglig och lagrad på det sätt att det går att använda på flera olika sätt. Har du inte koll på data och inte har byggt upp en IT arkitektur som möjliggör dess åtkomst så börja där.. du kommer inte att ångra dig.


Det är många företag som inte har egen utvecklingsavdelning. Det är ofta ett arv av att man tänkte att utvecklare behövs under ett projekt sen gör man inget mer till nästa grej man vill utveckla. Därmed är det en kostnad som är tillfällig.


Låt mig berätta att den tiden är över.. dagens kunder förväntar sig nya lösningar och dagens affärer är så volatila att utvecklingen slutar aldrig.. kanske slutar man utveckla nytt hela tiden men ju mer din digitala kultur utvecklas och ditt företag blir mer datadrivet så upptäcker man hela tiden nya värden man kan skapa för sin verksamhet.


Då är det bra att kunna springa till sin utvecklingsavdelning och få levererat det nya intäktsgenererande eller kostnadsbesparande funktionen.


För att summera i mer vardagligt språk :-)


Börja med att kolla på vad ditt företag faktiskt vill uppnå och hur man kan använda tekniken för att göra det. Det handlar om att koppla samman din digitala strategi med dina affärs- och verksamhetsmål för att skapa en vinnande kombination! Kan du inte prioritera "follow the money".


Men för att få alla på tåget behöver du ha en plan för hur du ska få alla att hänga med på förändringsresan. Det innebär att ha en tydlig process för förändringsledarskap, involvera människorna aktivt och ha ledare som går i spetsen och visar vägen. Involvera affärskompetens och lyssna på dina kunder.


För att göra det här riktigt bra måste du också se över ditt IT-landskap och kolla om du har rätt teknik och utvecklingsförmågor för att klara av digitaliseringen. Det handlar om att se till att förmågorna, strukturerna och kompetenserna är på plats för att du ska kunna ta nya steg framåt!


Så nu är det dags att ta tag i det här och se till att ditt företag blir det digitala underverk som det är menat att vara!


Lycka till!


Håller du med eller inte?

Låt mig veta! Lämna en kommentar här eller där du hittade inlägget först!


Ha det så bra och gillade du att läsa mina inlägg, prenumerera så får du det direkt i din inbox nästa gång jag publicerar!

28 visningar0 kommentarer

Comentarios


bottom of page